Business spiritualiteit

Naar aanleiding van de blogs van Paul de Blot die ik vaak lees kwamen er veel reacties op zijn stellingen over spiritualiteit in Business. Veel meningen wel of niet onderbouwd met subjectieve gefundeerde analyses: “Onzin, zweverig modern gedoe, lineaire logica zegt dat het onzin is” maar ook filosofische overtuigende argumenten van steun.
Okay dan: Bestaat er spiritualiteit in Business? Wat is het dan?

JA! Het is zeker mogelijk om basale universele waarden te herleiden en benoemen. Succes laat sporen achter namelijk! In essentie is business spiritualiteit de congruentie tussen “ziel” & missie/visie van een organisatie en de dagelijkse communicatie van alle mensen die direct verbonden zijn hieraan. Ja dan vooral, mensen verbonden met elkaar door zichtbare en voelbare bedrijfsnormen en de hierdoor gevormde unieke bedrijfscultuur.
Als je namelijk aan sommige medewerkers vraagt, waarom ze bij bedrijf X, met ‘hoge ziel en missie factor’, zijn gaan werken komen de antwoorden die bedrijfswaarden vertegenwoordigen zoals: “iedereen werkt echt samen naar de doel en we vieren samen feest als we ze halen, inspirerende leider die de wereld wil verbeteren, mijn ideeën worden serieus genomen en gebruikt, mensen zijn vrolijk en werken hard voor hun klanten, communicatie is direct en transparant, wordt gestimuleerd om door te groeien, trots op mijn logo”, etc.

Als je een jaar later aan dezelfde personen vraagt waarom ze er zijn BLIJVEN werken, krijg je bij succesvolle congruente organisatieculturen, steevast dezelfde antwoorden. “De organisatie maakt het waar. De kernwaarden worden geleefd door alle medewerkers, in lijn met de missie/visie en is opvallend herkenbaar in de markt” Soms kunnen medewerkers het niet benoemen maar zullen zij om dezelfde reden bij het bedrijf zijn blijven werken. “duidelijke koers, goeie sfeer, positieve mentaliteit, integere baas, veel plezier”

Het is de zielsvader, de ondernemer/oprichter, die de ziel of geest leven in blaast en vertaalt naar een missie en een visie; het waarom en hoe van het bedrijf. Hij creëert met woorden en emoties een toekomstbeeld van het bedrijf en plaatst dit in een zingevingeskader voor mensen. Als er iets een spirituele ervaring is in business, dan is dat het ene bijzondere moment. Dat moment waarin je een droom of een idee concreet hebt gemaakt en hebt besloten het te doen. Volledig in je kracht, in lijn met je “Purpose & Passion”.

Het uitdragen hiervan is geweldig omdat je zo de mensen aantrekt die geloven wat jij gelooft en zij willen onderdeel uitmaken van die toekomst. Dit is een duidelijke reden voor mensen om zich lang te verbinden aan een organisatie. Het staat los van materiële beloningen en meetbare KPI’s. Medewerkers zijn geïnspireerd en deelgenoot van die ziel en missie en zij gaan dit ook uitdragen, overal waar ze komen. Bekende voorbeelden van deze top organisaties zijn Zappos, Apple, Harley-Davidson, Virgin, Southwest Airlines en &Samhoud.

Het is aan de leiders van een organisatie om de ziel te blijven voeden en die toekomst te blijven creëren, samen met zijn team. Vooral continue in woorden en gedrag blijven versterken. Als dat niet meer gebeurt wordt een organisatie zielloos en wordt het op zijn best, een kwartaal gedreven winstmachine, waar mensen werken zonder er ZIN aan te GEVEN.

De materiële manifestaties houdt medewerkers op hun plaats. Totdat een betere langskomt en weg zijn ze. Dit is vergankelijk! Doelen worden nou eenmaal gehaald. en dan? Voldoening en geluk komt niet van het bereiken van je doel of bestemming, maar van de uitdagingen op de reis erheen! Een cliche van grote waarde. De zingeving – missie, het Waarom, is de reis zelf, niet de bestemming!