Authentiek en Economisch

Ik hoor het de laatste jaren steeds vaker. In de media, in het bedrijfsleven en ook op gebied van persoonlijke ontwikkeling. Klanten willen training in ‘authentiek communiceren en authentiek verkopen. Managers willen meer zichzelf kunnen zijn, “authentiek overkomen” en vanuit oorspronkelijk gedrag, met hun mensen omgaan. Dan den haag; politici die zich uitdrukken vanuit hun hart en hoofd in plaats van te spreken in die niks zeggende, alles ontwijkende, vreselijke aangemeten holle-vaten-taal, krijgen steun van het volk!
Waarom scoren Marc Rutte, Emiel Roemer en Geert Wilders op dit moment zo hoog bij alle lagen van de bevolking en van links naar recht op de politieke horizon? Simpel: Mensen willen graag alleen ergens bij horen als het ze ook echt aanspreekt en raakt. Zij zijn zo echt, spreken helder in Jip en Janneke taal en ja, ze komen authentiek over: wij geloven dat zij geloven in wat ze zeggen. Ook al zijn we het er niet mee eens, dat wordt wel gewaardeerd.
In zo min mogelijk- en vooral je eigen woorden, zeggen wat je denkt, voelt en waar je voor staat. Daar is behoefte aan. Zeker na een geweldige economische BOEM die we hebben gehad en gevolgd werd door die ‘zuiverende crises van 2009′.

Mensen denken hardop: “Als de steeds verdere en gekkere vakantiereizen, grotere lease auto’s en 3de 60 inch Plasma TV toch niet echt voldoening geven, waar haal je dan je ‘geluk’ vandaan?” Als het niet komt uit ‘meer en beter’, waaruit dan? Herkenbaar? Veel mensen halen hun voet van het gas, rustig adem halen, back to basics. Less is more dus. Het besef stijgt dat bezittingen niet gelukkig maken maar eerder de ervaringen. Het hebben is niet inspirerend maar het zijn wel.

Deze her eiking vindt natuurlijk vaker plaats. Oorspronkelijkheid, authenticiteit en congruentie zijn niet woorden die net pas in de ‘Dikke Van Dale’ staan. Toch merk ik dat elke generatie er weer bewuster mee omgaat. Ik zie het vooral aan mijn kinderen. Op deze manier zal de balans op een gegeven moment door slaan door ‘de kritische massa van gedrag’. Een nieuw paradigma! Authentiek zijn en doen, levert dan niet alleen voor jezelf veel op. Ook genereert en creeert het van alles om je heen.

Het trekt mensen met gedrag aan dat echt bij jou past.  Het levert je waardering en respect op. Dit alles vertaalt zich zakelijk ook naar nieuwe (beter passende) relaties en klanten, betere opdrachten en resultaten. Hiermee durf ik te beweren dat er causaliteit bestaat. Het is super economisch om authentiek en congruent te zijn. Het levert een ieder meer op.