Neuro Sales

Neuro Linguistisch Verkopen

Door internet zijn consumenten, inkopers, en ondernemers zeer goed op de hoogte over producten en diensten. De tijd dat verkopers zich konden opstellen als product experts met alle kennis is voorbij. Kennis heeft bijna geen toegevoegde waarde meer omdat iedereen kennis paraat heeft in zijn hand. Google op de smartphone. Iedereen weet wat een product en dienst kan, hoe het ongeveer werkt en wat het mag kosten. Verkopers kunnen dus niet meer ‘misbruik’ maken van de onwetendheid van klanten. Hun rol is echt veranderd en moet in de relatie waarde toevoegen. Om waardevol te zijn als verkoper zul je duidelijk moeten kunnen maken welke verborgen problemen klanten kunnen hebben en ze helpen met deze goed op te lossen. Dat is dan ook de rol van de verkoper anno 2016. Deze kan alleen ingevuld worden als de verkoper zich verdiept in alle aspecten van de klant met al zijn doelen.

Klanten vinden het tenenkrommend als een verkoper uit zijn rechterzak het probleem haalt en vervolgens uit zijn linkerzak de oplossing tovert.  Wat is dan het verschil met een probleemoplossende verkoper en een oplichter? Alles draait om de intentie van de verkoper en zijn integere gedrag dat daaruit voort komt.

Alles wat de verkoper zegt en denkt, moet in lijn zijn met zijn overtuiging om de het belang van de klant voorop te stellen. Alleen als de klant echt geholpen wordt in het bereiken van zijn doelen, mag de verkoper zij diensten en producten verkopen. Handelen (gedrag) vanuit kernwaarden dus, waarbij het belang van de klant leidend is. Geen website tekst of brochure taal die dit omschrijft, maar gedrag van mensen waaruit te blijkt.

Congruentie dus! Een verkoper moeten in alles wat hij doet en zegt geloven in zijn primaire doel om waardevol te zijn voor klanten. Dat kom je onderzoeken als je nieuwe klanten spreekt. Hiervoor is hele goede voorbereiding nodig, hoog inlevensvermogen en een zeer hoog begrip voor de mensen van de klanten van jouw klanten.

Dat is de ware rol van de verkoper anno 2016. Het DNA is zuiver. Het licht is gezien. Hierbij is het dus cruciaal dat verkopers niet transactie zijn gericht maar creatie focus hebben. Door te begrijpen hoe het denken van klanten invloed heeft op hun stemmingen en het gedrag dat daaruit voortkomt, kunnen verkopers beter beïnvloeden. Iedereen is namelijk dagelijks bezig met beinvloeden van andere mensen. Niet perse overtuigen van jouw gelijk, maar zeker met vragen en opmerkingen, andere sturen. Met integer taalgebruik dus de gedachten sturen van mensen. Deze leiden weer tot emoties waar verbaal en non verbaal gedrag uit voort komt.

Koopgedrag is daar een voorbeeld van. Neurologische beinvloeden van mensen en consumenten gebeurt in de reclame en marketing al heel lang. Met beelden en geluiden een emotie oproepen bestaat al honderden jaren. De neuro associate die wordt aangemaakt tussen het positieve gevoel en het product, is waar branding op draait. De bekende V.A.K.O.G onderlinge sterke verbinding van zintuigelijke waarnemen is de basis voor Neuro marketing. Neuro associaties maken met zintuigelijke waarneming van een gebeurtenis, creeert jouw persoonlijke ervaring. Zo wordt er betekenis gemaakt aan deze gebeurtenis.

Ik heb bijvoorbeeld een positieve neuro associatie aangemaakt met het rijden in de Python in de efteling. Als mijn vrouw peggy er in zit wordt ze bang en misselijk. Zelfde gebeurtenis, andere ervaringen.

In simpele woorden is dat de basis van Neuro liguistiek.  Taal gebruiken om neuro gedachten en gevoelens van mensne te sturen en vervolgens een neuro assocatie (anker) te creeren met jou als mens, met jullie relatie en met de diensten en producten van jouw onderneming.   Met als uitgangspunt dat de intentie goed is en gedrag congruent, zal de verkoper op deze wijze relaties kunnen smeden die het cement vormen voor de veranderende online wereld. Technologie veranderd en business modellen ook. De verkoper blijft de belangrijkste constante factor voor de lange termijn.

Investeer in mensen!